Paikallisuutiset

Kokkolan alakouluissa ei anneta välitodistuksia ja todistusnumeron on korvannut sanallinen arviointi, joka tarkastelee montaa eri osaamista äidinkielestä käyttäytymiseen – "Suurin työ ei enää ole arvioida sisältöjä ja oppilasta", kertoo luokanopettaja

Ennen puhuttiin seiskan oppilaasta, nykyään yksittäistä suoritusta arvioidaan peruskoulussa laajemmin kuin todistusnumerolla. Peruskoulun uudessa opetussuunnitelmassa kokeiden painoarvo on laskenut, ja palautetta annetaan sen sijaan aiempaa enemmän.

Kokkolan alakouluissa ensimmäiset todistusnumerot annetaan vasta kuudennella luokalla. Alemmilla luokilla arviointi tapahtuu sanallisesti asteikolla erinomaisesti, hyvin, osittain ja heikosti. Oppiaineiden sanallinen arviointi lisääntyy asteittain ylemmille luokille siirryttäessä. Ensimmäisellä luokalla arvion saa vain äidinkielestä ja matematiikasta, muut aineet merkitään sanalla hyväksytysti.

Kunnat saavat päättää itse numerotodistusten alkamisajankohdan. Nykyinen todistusarviointi otettiin käyttöön Kokkolassa vuonna 2016 uuden opetussuunnitelman tullessa voimaan. Aiemmasta viidennellä luokalla alkaneesta numerotodistuksesta, jossa oli sekä numeroita että sanallisia arvioita, luovuttiin myös saadun palautteen myötä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kokkolan opetuspalveluiden kehittämiskoordinaattoriSuvi Alamaa kertoo, että alakouluissa syyslukukauden lopussa annettavista välitodistuksista on luovuttu. Välitodistuksen korvaa oppilaan, opettajan ja huoltajan kanssa kahdesti lukuvuodessa käytävät arviointikeskustelut. Oppilaat tekevät myös itsearviointeja ja vertaisarviointeja pienryhmissä.

Jos koulussa ei puhuta numeroarvioinnista, oppilaat eivät myöskään kaipaa sitä. Hanna Koski-Vähälä luokanopettaja

– Kun aiemmin puhuttiin oppilaan arvioinnista, nyt puhutaan oppimisen arvioinnista. Siinä oppiminen perustuu opetussuunnitelman tavoitteisiin, ei oppilaaseen itseensä. Tässä halutaan korostaa oppimisen prosessia, jatkuvaa arviointia ja antamaan rohkaisevaa, oppilaan vahvuuksia esille tuovaa palautetta, Alamaa kertoo.

Sanallisessa todistusarvioinnissa voi olla monta kohtaa yhdessä oppiaineessa. Äidinkielessä arvioidaan neljä asiaa: vuorovaikutustaito, lukutaito, tekstin ymmärtäminen ja tekstin tuottaminen. Myös käyttäytyminen jaetaan kolmeen: toisten ihmisten huomioonottamiseen, hyvien tapojen ja sääntöjen noudattamiseen ja tilannetietoiseen käyttäytymiseen. Tilannetietoisessa käyttäytymisessä arvioidaan, osaako oppilas käyttäytyä esimerkiksi juhlatilanteissa.

– Nyt oppilaat tietävät etukäteen, mitä heiltä odotetaan. Näin he pystyvät reagoimaan arviointiin etukäteen, eikä todistus tulekaan niin yllätyksenä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Halkokarin koulun luokanopettajaHanna Koski-Vähälä toteaa, että oppilaan arviointi tuntuu tärkeimmältä mutta haastavalta työltä opetuksessa.

– On koettu haastavana, kuinka saada opettajan jatkuva palaute oppilaalle vietyä kotiin asti. Jokaisella opettajalla on oma arviointimenetelmänsä. Koulussa on tarvittu paljon keskustelua, jotta arviointi ymmärretään samalla tavalla. Tarvitsemme jatkossa lisää dokumentointityökaluja, kun välitodistuksia ei enää anneta, miettii Kokkolan opetussuunnittelun arviointiryhmässä mukana ollut Koski-Vähälä.

Opettajat odottavat parhaillaan Opetushallituksen päivitystä siitä, mitä sanallisen arvioinnin asteikot tarkalleen pitävät sisällään. Tähän asti opettajat ovat keskustelleet yhdessä linjauksista, kuten mitä erinomainen tarkoittaa suorituksena.

Koski-Vähälän mukaan alakoulun numeroarvioinnin ajankohdasta on oltu montaa mieltä. Hän itse ei näe juuri eroa siinä, annetaanko oppilaalle numero vai sanallinen arvio.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Oli arviointi sanallista tai numeraalista, opettajana joutuu miettimään yhtä paljon sitä, mistä arvosana rakentuu. Suurin työ ei enää ole arvioida sisältöjä ja oppilasta, vaan nyt mietitään tavoitteita ja oppimista. Mietimme myös, kuinka lapsi voisi näyttää osaamisensa muulla kuin kokeella.

Oppilaat eivät ole Koski-Vähälän mukaan vaatineet saada todistusnumeroita aiemmin kuin kuudennella luokalla.

– Jos koulussa ei puhuta numeroarvioinnista, oppilaat eivät myöskään kaipaa sitä, hän toteaa.

Kommentti

Fakta

Sanallinen todistusarviointi

Annetaan neliportaisella asteikolla.

Kokkolan alakouluissa käytössä 1.–5. luokilla. Kuudennella luokalla annetaan todistusnumerot.

Esimerkiksi matematiikassa kaksi sanallisesti arvioitavaa kohtaa, perustaidot sekä päättelykyky- ja ongelmanratkaisutaidot.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä