Paikallisuutiset

Ruotsalaislääkäri Nathalie Chahoud ei ole törmännyt kielimuuriin Pietarsaaressa: "Suurin osa potilaista puhuu ruotsia äidinkielenään ja hoitajat tulkkaavat tarvittaessa"

Tapio Lehtinen

PIETARSAARI

Pietarsaaren seudun terveyspalveluiden asiakastyytyväisyyttä on mitattu palauteautomaateilla vuoden alusta lähtien.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ensimmäiset osavuosiraportit palautteesta ovat valmistuneet.

Kun potilaat kuulevat puheestani, että minä tulen Ruotsista, he alkavat puhua yleiskieltä. Lääkäri Nathalie Chahoud

Palautelaite tiedustelee terveyspalvelujen käyttäjiltä muun muassa asiakastyytyväisyyttä ja kielipalvelujen toimivuutta.

Vastaaminen on vapaaehtoista eikä kaikkiin kysymyksiin tarvitse vastata. Neljän ensimmäisen kuukauden aikana palautteita on tullut yli 1400.

Palautteesta päätellen Pietarsaaren seudun asukkaat ovat tyytyväisiä terveyspalveluihinsa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kielipalvelutkin toimivat erinomaisesti molemmilla kielillä, mutta päivystyksessä kielet eivät aina kohtaa toisiaan.

Päivystyksessä työskentelevistä lääkäreistä suurin osa on kaksikielisiä, mutta joukossa on myös huonosti suomea tai ruotsia hallitsevia lääkäreitä.

Päivystyksen suomenkielisistä asiakkaista 59 vastasi kielipalveluja koskevaan kysymykseen. Heistä 28 oli tavannut lääkärin, joka ei osannut suomea.

Päivystyksen ruotsinkielisistä asiakkaista 186 vastasi samaan kysymykseen. Yhdeksässä tapauksessa lääkäri ei osannut ruotsia.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Unkarissa lääkäriksi opiskellut ruotsalainenNathalie Chahoud on työskennellyt Pietarsaaren sairaalassa kahteen otteeseen kuluvalla vuosikymmenellä.

Ensimmäisen kerran hän kuuli Pietarsaaren sairaalasta jo opiskeluaikanaan. Ruotsalainen kurssikaveri suositteli Pietarsaarta harjoittelupaikaksi.

Hän saapui Pietarsaareen suorittamaan harjoittelujaksonsa vuonna 2015.

Seuraavan kerran hän tuli Pietarsaareen valmistumisensa jälkeen vuoden 2017 alussa.

– Olen täällä kuluvan vuoden loppuun saakka, jolloin aloitan erikoistumisopintoni Ruotsissa. Haluan erikoistua akuuttihoitoon, hän suunnittelee.

Pietarsaaren sairaalassa on mahdollista käyttää kaksikielisen hoitajan tulkkausta, jos lääkäri ei osaa potilaan kieltä.

– Kieli ei ole milloinkaan aiheuttanut ongelmia, koska suurin osa potilaista puhuu ruotsia äidinkielenään ja hoitajat tulkkaavat tarvittaessa, sanoo Chahoud.

Kielijakauma näkyy myös palauteautomaatin vastauksista: 74 prosenttia vastaajista ilmoittaa äidinkielekseen ruotsin. 21 prosenttia vastaajista on suomenkielisiä ja 5 prosenttia muunkielisiä.

Paikalliset ruotsin murteet eivät ole aiheuttaneet hankaluuksia Chahoudille.

– Kun potilaat kuulevat puheestani, että minä tulen Ruotsista, he alkavat puhua yleiskieltä.

Lääkäriliiton tilastojen mukaan Suomessa asuvista työikäisistä lääkäreistä vajaa tuhat on muiden maiden kansalaisia.

Eniten lääkäreitä on tullut Virosta ja Venäjältä.

Ulkomailtatulevien lääkäreiden kielitaitovaatimuksia kiristettiin kolme vuotta sitten.

Valviran mukaan terveydenhuollon ammattihenkilöllä pitää olla sellainen kielitaito, että sillä pystyy selviytymään työtehtävistään.

Pietarsaaren sairaalassa riittää, kun osaa joko suomea tai ruotsia.

– Otamme tietysti ensisijaisesti kaksikielisiä lääkäreitä, mutta valitettavasti heitä on vaikea löytää, sanoo johtava lääkäriPia-Maria Sjöström.

Terveydenhuoltolaissa säädetään, että kaksikielisen kunnan on järjestettävä terveydenhuollon palvelunsa suomen ja ruotsin kielellä siten, että potilas saa palveluita valitsemallaan kielellä.

Pietarsaaren sairaalassa pyritään ohjaamaan potilaat siten, että heitä hoitavat lääkärit puhuvat samaa kieltä.

Joskus saattaa ilmaantua tilanteita, joissa potilaan ja lääkärin kieli eivät kohtaa.

Menettelyä voidaan perustella sillä, että tarkoituksena ei ole asettaa potilaan kieltä hänen vaivansa kiireellisyyden edelle.

KOMMENTTI

Malmin palveluille kiitosta

Pietarsaaren sosiaali- ja terveysvirasto kerää potilailta ja asiakkailta palautetta palauteautomaattien avulla.

Neljän ensimmäisen kuukauden aikana palautteita on jätetty 1405.

Terveyspalvelut saavat Pietarsaaressa kokonaisuutena hyvä arvosanan.

Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa, aikuispsykiatriassa, suun terveydenhoidossa ja perhepalveluissa ei esiintynyt lainkaan kieliongelmia.

Eniten kieliongelmia ilmeni terveyskeskuksen vastaanotoissa ja päivystyksessä.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä