Paikallisuutiset

Verkkopankin uudistus hämmentää ikäihmisiä – Seniorineuvoja Riitta Anttila Kokkolasta patistelee pankkeja "kädestä pitäen" opastukseen: Vanhukset eivät saa pudota digikelkasta!

Seniorineuvoja Riitta Anttila kaipaa henkilökohtaista neuvontaa laskujen maksuun tietokoneella ja älypuhelimella

Monella varsinkin iäkkäällä ihmisellä on mennyt sormi suuhun yrittäessään käyttää pankkien uusia entistä turvallisempia verkkopankkipalveluja.

Pankit ovat joutuneet tekemään verkkopankkeihin muutoksia Euroopan unionin uuden maksudirektiivin vuoksi. EU vaatii pankeilta entistä vahvempaa tunnistautumista.

– Asiakkaan turvallisuus varmasti lisääntyy, mutta niin lisääntyy tuskan hikikin otsalla, seniorineuvoja, Eläkeliiton Kokkolan osaston sihteeri Riitta Anttila kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Anttilan mukaan rahalaitosten pitäisi entistä herkemmällä korvalla kuunnella ikäihmisten huolia ja murheita, sillä uudet digitaaliset sovellukset ovat monelle ikäihmiselle hankalia käyttää.

Sitä osasin käyttää, mutta tätä uutta laitetta en Tauno Ojala Verkkopankin asiakas, Kalajoki

– Minulla on tähän lääkekin. Nyt pankkien kannattaisi järjestää mahdollisimman paljon erilaisia asiakkaiden koulutuspäiviä, jossa asiakkaille annettaisiin opastusta kädestä pitäen. Kirjalliset ohjeet ovat työläitä nuoremmille, saati varttuneille. Usein hienot termit eivät sano yhtään mitään, Anttila toteaa.

Anttilan viestiä vahvistaa kalajokinenTauno Ojala, joka kertoo saaneensa käyttöön pankin tunnuslukusovelluksen, mutta luopuneensa siitä nopeasti, koska sitä oli niin hankala käyttää. Nyt mies maksaa laskunsa pankin puhelinpalvelun kautta ja homma toimii oikein hyvin.

– Aiemmin minulla oli pahvinen tunnuslukukortti, jossa olivat vaihtuvat tunnusluvut. Sitä osasin käyttää, mutta tätä uutta laitetta en. En tiedä, miksi näitä laitteita pitää aina uudistaa, Ojala ihmettelee eikä varsinaisesti syytä pankkeja vaan ihmettelee EU:ta, joka vahvan tunnistamisen on keksinyt.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Sieltähän ne monet ongelmat juontuvat, Tauno Ojala kiteyttää.

Henkilöasiakkaista vastaava varajohtajaJani Eloranta Nordeasta pitää palautetta harvinaisena mutta ei ainutlaatuisena. Hänen mukaansa tunnuslukulaite on pyritty tekemään niin helpoksi kuin on osattu.

– Sen logiikka noudattelee pitkälti pahvisen tunnuslukukortin logiikkaa. Tavallisesti siitä on saatu hyvää ja kannustavaa palautetta. Kaikista helpoin tapa on käyttää tunnistautumiseen uutta mobiilisovellusta, jossa tarvitaan vain yksi pinkoodi. Toki kaikilla ei ole älylaitetta ja se ymmärretään. Olemme lisäksi räätälöineet senioreille tabletin, joka on helppo käyttää ja jossa on pankkisovellus ja tunnuslukusovellus valmiina. Samalla laitteella voi katsella myös omia terveystietoja ja hoitaa vaikka veroasioita, Eloranta kertoo.

Ainakin Nordea on Elorannan mukaan jo ottanut Anttilan antamasta vinkistä vaarin ja jalkautunut verkkopankkiuudistuksen kanssa kansan pariin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Olemme pitäneet satoja asiakasiltoja pankeissa, kirjastoissa ja vanhainkodeissa. Näissä tilaisuuksissa jokainen asiakas on saanut henkilökohtaista palvelua oman puhelimen ja tietokoneen kanssa. Asiakkaistamme noin yhdeksän kymmenestä on jo hankkinut itselleen vahvan tunnistautumisen, Jani Eloranta kertoo.

Riitta Anttilan mukaan Eläkeliitto aloittaa jälleen kesän jälkeen vapaaehtoisneuvonnan tietotekniikasta. Seuraava tilaisuus on 16. lokakuuta Kokkolan kirjastossa. Syksyn mittaan neuvontaa tehdään myös maakunnassa.

– Olemme neuvoneet tähän saakka lähinnä Soiten digitaalisten palveluiden käytössä. Nyt pitää ottaa työn alle myös tämä verkkomaksujen uudistus ja vahva tunnistautuminen. Toivomme, että pankeista tulee meille neuvojia, sillä emme halua tietää asiakkaiden henkilökohtaisia asioita. On parempi, että asiakas saa neuvon suoraan pankin neuvojalta. Teemme kuitenkin voitavamme, että neuvot menevät perille ja että niitä on yksinkertaisesti saatavilla, Riitta Anttila tuumaa.

Fakta

Vahva tunnistautuminen

Uusi maksupalvelulaki voimaan viime viikon lauantaina.

Laki vaatii vahvempaa tunnistautumista

Taustalla EU:n maksupalveludirektiivi vuodelta 2018

Pankeilla on erilaisia keinoja tunnistaa asiakas varmuudella

Tarvittaessa pankit antavat henkilökohtaista neuvontaa

Neuvonnassa mukana myös erilaiset yhdistykset

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä