Paikallisuutiset

Alennusmyynnit ovat nyt kuumimmillaan: Kauppakeskus Chydenian liikkeissä odotetaan kovia myyntilukuja – Veteliläinen Reem Bakkar osti monta paria tarjoussukkia

Joulun jälkeiset alennusmyynnit ovat nyt täydessä vauhdissa. Lähes jokaisen Kokkolan keskustan liikkeen näyteikkunassa mainostetaan alennusprosentteja ja muita tarjouksia. Prosentit vaihtelevat 30:stä 70:een.

– Nämä ovat varmasti myynnillisesti vuoden kovimmat päivät, vaatekauppa Aukian myymäläpäällikköTiina Lahnalampi toteaa paitojen viikkaamisen lomassa.

Aukian alennusmyynnit alkoivat tapaninpäivänä. Liike oli silloin auki neljä tuntia ja kävijöitä riitti.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Tapaninpäivän alennusmyynnit ovat meille perinne, josta yritämme pitää kiinni. Mutta emme todellakaan ole kovin aikaisin liikkeellä, sillä monet muut aloittivat alennusmyynnit jo ennen joulua.

Nämä ovat varmasti myynnillisesti vuoden kovimmat päivät. Tiina Lahnalampi Aukian myymäläpäällikkö

Kappahlissa alennetut hinnat astuivat voimaan viime viikon keskiviikkona. Kicksissä ja Intersportissa luotettiin Aukian tavoin tapaninpäivään.

– Mutta silloin ei ollut kuitenkaan ihan hirveästi porukkaa liikkeellä, Intersportin myyjäMarko Kauppinen kertoo.

Vaikka osa ihmisistä etsii joulun jälkeen kaupoista tiettyjä tuotteita, alennusprosenteilla on merkitystä etenkin suurten vaatekauppaketjujen välisessä kilpailussa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Jos toisessa liikkeessä on 30 prosentin tarjoukset ja toisessa 50 prosentin, asiakas valitsee todennäköisesti jälkimmäisen, Kappahlin myyjäAnnika Isomäki sanoo.

Aukia, Boardvillage ja Intersport taas eivät juurikaan kilpaile muiden kivijalkamyymälöiden kanssa, vaan kilpailijat löytyvät verkosta. Lahnalammen mukaan verkkokaupat lyövät yleensä tiskiin niin kovat alennusprosentit, että niiden kanssa on jopa mahdotonta kilpailla.

Kicksin lähin kilpailija on puolestaan Chydeniasta Prismaan muuttanut Emotion.

– Emme kuitenkaan kilpaile heidän kanssaan alennusprosenteilla. Pidämme huolta siitä, että liikkeessämme on siistiä ja houkuttelevan näköistä: alet tulevat sitten plussana sen päälle, Kicksin myyjä ja kauneusneuvojaTanja Mastokangas selventää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vaatekauppa Boardvillage aloitti monista muista Kokkolan keskustan liikkeistä poiketen alennusmyynnit vasta perjantaina. Yrittäjät Jan-Mikael Ahonen jaJonas Forsström arvelivat perjantain olevan myös myynnillisesti kovin päivä.

–  Meiltä ostetaan aletuotteita laidasta laitaan. Vaatteita ja kenkiä, Forsström sanoo ja rientää sitten kassalle.

Aukiassa kaupaksi menevät takit ja lämpimät neuleet, Intersportissa vaatteet, kengät, sukset ja luistimet.

– Säällä on kuitenkin alennuksia suurempi vaikutus myyntiimme. Nyt on toistaiseksi lunta, joten tästä tulee varmasti talven kovin viikonloppu, Kauppinen kertoo.

Kicksissä alennukset vaikuttavat tuntuvasti etenkin hajuvesien hintaan.

– Me myymmekin aika paljon tuoksuja ja joulun lahjapakkauksia. Monet tekevät myös hyviä meikkilöytöjä, Mastokangas kertoo.

Lahjakorttien myynti lisääntyy vuosi vuodelta, ja se näkyy myös joulun jälkeisissä alennusmyynneissä: nopeimmat ottavat lahjakortit heti käyttöön.

– Myymme todella paljon lahjakortteja. Niiden suosioon on varmasti monta tekijää, mutta lahjakortin avulla voi heti ostaa oikean koon ja värin, hyödyntää joulun jälkeiset alennukset sekä ostaa vaikka lapsenlapsille lahjat yhdestä ja samasta paikasta, Kauppinen luettelee.

Lahjakorttien suosion ansiosta tuotepalautusten määrä on vastaavasti vähentynyt. Nekin kuitenkin työllistävät myyjiä jonkin verran.

Fakta

Muoti- ja urheilukauppa vuonna 2019

Muotikauppa kasvoi tammi-marraskuussa 0,6 prosenttia ja urheilukauppa 1,8 prosenttia.

Kodintekstiilien kulutus kasvoi 6 prosenttia ja urheilukenkien 5,2 prosenttia.

Suomen sisällä verkkokauppa kasvoi 10 prosenttia. Euroopasta ostosten kasvua kertyi 14 prosenttia.

Lähde: Muoti- ja urheilukauppa ry

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä