Paikallisuutiset

Kokkolan HalpaHallin edusta on taksikuskien painajainen: "Jos taksi pysähtyy pääoven eteen, lappuliisa on heti kimpussa" – Nivelrikkoa sairastavan Anne Åkerlundin mielestä keskustaan tarvitaan enemmän invapaikkoja

Anne Åkerlund ajelee toisinaan Kokkolan keskustassa ja miettii, kuinka mukavaa olisi piipahtaa kahville tai vaikkapa ravintolaan syömään. Se ei kuitenkaan yleensä onnistu, sillä invapaikat ovat aivan liian kaukana.

– Kokkolan keskustassa on todella vähän invapaikkoja. Jos haluaisin käydä käsityöliike Katariinassa, lähin invapaikka löytyisi Osuuspankin luota ja se on usein varattu. Toinen olisi Instrumentariumin edessä, mutta en voi mitenkään kävellä sieltä asti Katariinaan, Åkerlund huokaa.

Åkerlundilla on nivelrikko molemmissa polvissa eikä toinen jalka suostu enää koukistamaan. Nivelrikon vuoksi hänelle myönnettiin vammaisen pysäköintilupa vuonna 2008.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja päivät kotona, joten minulla olisi aikaa liikkua kaupungilla, mutta se ei vain onnistu. Marketeissa invapaikkoja on aika hyvin, mutta en ymmärrä lainkaan esimerkiksi Rantakadun uutta pyörätietä, johon olisi mahtunut monta parkkipaikkaa. Myös HalpaHallin luona pitäisi olla edes yksi invapaikka.

Se alue aiheuttaa meille harmaita hiuksia. Päivi Parpala Johtava pysäköinnintarkastaja
Åkerlundin mielestä kaupungin esteettömyyttä kannattaisi miettiä tarkemmin. Åkerlund on valmis tulemaan mukaan suunnitteluporukkaan.
Åkerlundin mielestä kaupungin esteettömyyttä kannattaisi miettiä tarkemmin. Åkerlund on valmis tulemaan mukaan suunnitteluporukkaan. Kuva: Clas-Olav Slotte

Kokkolan HalpaHalli aiheuttaakin murheita sekä pysäköinnintarkastajille että taksikuskeille. Kokkolan Palvelutaksit Oy:n yrittäjäSami Prittisen mielestä HalpaHalli on taksikuskien painajainen.

– Jos taksi pysähtyy pääoven eteen, lappuliisa on heti kimpussa, hän huokaa.

Yleensä taksikuskit pyrkivät jättämään asiakkaat Ristirannankadulle vanhan Intersportin oven eteen. Talvisin auraus aiheuttaa kuitenkin ongelmia: kuljettaja ei pääse nostamaan autoa jalkakäytävän puolelle, vaan taksi jää keskelle katua.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ja jos asiakas tilaa taksin keskuksen kautta, hän tilaa sen pääovelle ja sieltä hänet on sitten myös haettava, Prittinen lisää.

Kokkolan kaupungin johtava pysäköinnintarkastajaPäivi Parpala muistuttaa, että takseilla on samat pysäköintisäännöt kuin muillakin autoilijoilla. Vammaisen pysäköintilupa oikeuttaa parkkeeraamaan esimerkiksi maksulliselle pysäköintipaikalle maksua suorittamatta, mutta jalkakäytävälle, suojatielle ja risteysalueelle pysähtyminen on kiellettyä.

HalpaHallin pääoven edusta on risteysaluetta.

– Se alue aiheuttaa meille harmaita hiuksia. Risteysalueelle pysähtyminen aiheuttaa vaaraa, joten puhutamme kuljettajia aina kun näemme jonkun pysähtyneen siihen, Parpala kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ongelmaan on etsitty ratkaisua, mutta vielä sellaista ei ole löytynyt. Yksi vaihtoehto olisi ajaa suoraan parkkihallin sisään.

– Invataksit ovat niin isoja, että parkkihalli ei ole meille vaihtoehto, Prittinen toteaa heti.

Invapaikkojen määrä vaikuttaa taksikuskien työhön myös muualla kaupungissa. Prittisen mukaan esimerkiksi Isokadulta tai sairaalan pihalta ei tahdo millään löytyä sopivaa parkkipaikkaa.

Onko Kokkolassa siis liian vähän invapaikkoja?

– Keskustan katualueella niitä on alle kymmenen: Rantakadulla yksi, torin vieressä kaksi, vanhan Anttilan luona yksi, Norden edessä yksi ja Osuuspankin edessä kaksi. Invaluvalla voi kuitenkin pysäköidä tavallisillekin parkkipaikoille maksua suorittamatta ja ilman aikarajoitusta, joten katsoisin, että invapaikkoja on riittävästi ja ne on sijoitettu oikeisiin paikkoihin, Parpala sanoo.

Varsinaisessa laissa invapaikkojen määrästä ei puhuta mitään, mutta esteettömyysasetuksessa sanotaan, että julkisten rakennusten autopaikoista riittävän määrän, kuitenkin vähintään yhden, on oltava tarkoitettu liikkumis- ja toimimisesteisen henkilön käyttöön.

Myös rakennustietokortit ohjeistavat asiassa: niiden mukaan esteettömiä autopaikkoja tulisi olla yksi 50:stä sekä yksi lisää aina alkavaa 50 autopaikkaa kohden.

– Kokkolassa on uskomattoman paljon meitä, jotka tarvitsemme invapaikkoja. Siksi paikkoja pitäisi olla enemmän, Åkerlund toteaa.

Fakta

LE-paikat

LE-paikat eli liikkumisesteisten pysäköintipaikat täytyy sijoittaa sisäänkäynnin läheisyyteen siten, että reitti sisäänkäynnille on helppokulkuinen.

Etäisyys pysäköintipaikan ja sisäänkäynnin välillä saa olla korkeintaan kymmenen metriä.

Paikkojen on oltava vähintään 3,6 metriä leveitä ja viisi metriä pitkiä. Kaltevuutta saa olla pituus- ja sivusuunnassa korkeintaan kaksi prosenttia.

Paikat merkitään pysäköintiruudun pinnoitteeseen sekä tolppaan tai seinään.

Lähde: Invalidiliitto

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä