tiistai 4.8.2020 | 12:06
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
Artikkeli

Keskipohjanmaan pääkirjoitus: Pandemia muuttaa kulttuurin alaa pysyvästi – Myös freelancereilla on oltava oikeus työttömyyskorvaukseen

Ma 27.7.2020 klo 20:30 | päivitetty ti 14:01

Tiina Ruotsala

Pandemia muutti maailmaa nopeammin kuin kukaan osasi kuvitella. Myös kulttuurin alalla työtä tekevät saivat karvaasti kokea, miten yhteiskunnan tukiverkko päästi läpi esimerkiksi vapaalla kentällä toimivat muusikot ja näyttelijät jättäen nämä sananmukaisesti tyhjän päälle. Peruttujen konserttien solistit eivät saaneet senttiäkään konserttia varten tekemästään työstä, koska he eivät esiintyneet. Toisaalta heille ei haluttu maksaa työttömyyskorvausta, koska esimerkiksi konserttia varten tehty harjoittelu laskettiin työksi. Eihän muusikko voi olla työtön, jos hän harjoittelee ja tekee siis työtä – vaikka ei siitä minkäänlaista palkkiota saisikaan.

Myös työttömyyskassaan uskollisesti maksaneet yrittäjänä toimineet kulttuurin moniosaajat kokivat hämmästyksekseen sen, ettei korvausta tullutkaan vaikka kaikki työt loppuivat lähes yhdessä yössä. Työ- ja elinkeino- (TEM) sekä Sosiaali- ja terveysministeriössä (STM) todettiin pandemian paljastaneen yhteiskuntarakenteiden heikkouksia ja myös sen, ettei taiteellisen työn erityispiirteitä ole tunnistettu. Koronan aiheuttama poikkeuksellinen tilanne nosti ongelman akuutimmaksi kuin koskaan.

Kesäkuussa Luovan työn tekijät tasa-arvoiseen asemaan työttömyysturvassa -vetoomus luovutettiin sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekoselle, joka piti asiaa tärkeänä ja lupasi viedä asiaa eteenpäin.

Poikkeuksellinen tilanne on herätellyt myös yleisöä ymmärtämään elävän taiteen merkityksen aivan uudella tavalla. Vaikka esimerkiksi Kaustisen festivaalit vastasivat kaipuuseen VirtuaaliKaustisella, se ei millään tavoin voinut korvata elävän yleisön ja esiintyvien taiteilijoiden yhteistä kokemusta samassa tilassa.Toisaalta täysi hiljaisuus olisi ollut kaikkien kohtalokkainta, ja toisaalta virtuaalikonsertit ovat toimineen myös tsemppi- ja vertaistukena alan piirissä.

Vaikka kevään striimatuissa konserteissa moni muusikko on esiintynyt palkkiotta, niin VirtuaaliKaustista ei toteutettu pelkästään talkoilla. Ohjelma tuotettiin Kaustisen festivaaleille ominaisella tavalla. Pelimanniohjelma toteutettiin pelimannien toimesta talkoina, kuten normaalinakin festivaalivuonna. Artisteille sen sijaan maksettiin esiintymisistään normaaliin tapaan palkka. Esitykset olivat VirtuaaliKaustisen osalta iltakonsertteja, joista osa oli nauhoitettu etukäteen ja osa koettiin livelähetyksenä Kaustinen-salista.

Kulttuurin ala ei selviä myrskystä kuivin jaloin rantaan, vaikka pandemian toista aaltoa ei tulisikaan. Oman ongelmansa muodostaa se, että rahapelitoiminnan voittovarat ovat merkittävästi pudonneet. Näitä rahoja jaetaan eniten taiteelle ja kulttuurille. Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoitti taidetta ja kulttuuria vuonna 2018 yli 460 miljoonalla eurolla, ja summasta yli puolet oli rahapelitoiminnan voittovaroja. Taiteen edistämiskeskuksen johtaja Paula Tuovinen on todennut, että koko taiteen ja kulttuurin kenttä halvaantuisi, jos Veikkaukselta saatu raha vähenisi merkittävästi, tai peräti loppuisi. Kyse olisi täydellisestä katastrofista.

Juttua muutettu 28.7. klo 14:00. Kulttuuritapahtumien ja -tuotantojen vastuulla on kantaa huolta taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten toimeentulosta ja toimia vastuullisesti. Kaustisen pelimanniohjelma toteutettiin pelimannien toimesta talkoina, kuten normaalinakin festivaalivuonna, mutta artisteille maksettiin esiintymisistään normaaliin tapaan palkka.

Festivaalien artisteille maksettiin esiintymisistään normaaliin tapaan palkka.

#
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »