Paikallisuutiset

Apua yhä nopeammin – Vaasan hätäkeskus liittyy seuraavana viranomaisten yhteiseen tietojärjestelmään

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Parin viikon kuluttua on uusi hätäkeskustietojärjestelmä Erica arkea myös Vaasan hätäkeskuksen neljän pelastuslaitoksen alueella.

Siirtyminen on hyvin hallinnassa, vakuuttaa pelastuspäällikköJukka Kangasvieri Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren alueen pelastuslaitokselta.

– Valmistautumista on tehty pitkän aikaa ja viimeiset testaukset tehtiin viime viikolla.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hätänumeroon soittavalle asiat pysyvät entisellään, mutta puheluun vastaavien päivystäjien työ muuttuu.

" Kaikkien yksiköiden sijainti näkyy kartalla reaaliaikaisena.

– Asiakkaalle muutos näkyy siinä, että päivystäjän ei enää tarvitse keskeyttää puhelua hälytyksen tekoa varten, vaan tietojärjestelmä huolehtii hälyttämisestä päivystäjän valintojen mukaan puhelun edetessä. Tämä nopeuttaa avun perille tuloa, Jukka Kangasvieri toteaa.

Erica yhtenäistää hälyttämisen periaatteet eri toimijoilla ja maan eri puolilla.

– Soittajalle esitetään samat kysymykset kaikkialla, joten enää ei ole väliä, vastataanko puheluun Oulussa tai Vaasassa. Ruuhkatilanteessa hätäkeskukseen tulevia soittoja voidaan ohjata muualle ja puheluihin vastataan nopeammin, pelastuspäällikkö Kangasvieri kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Avun saantiin kuluva aika lyhenee, kun pelastustoimen, ensihoidon tai poliisin autoista voidaan ohjata paikalle nopeimmin asiakkaan tavoittava yksikkö.

– Kaikkien yksiköiden sijainti näkyy kartalla reaaliaikaisena. Erica hakee sen, joka on paikalla nopeimmin parasta reittiä pitkin laskettuna.

Aiemmin lähin yksikkö määriteltiin linnuntietä pitikin laskettuna tai kartalle määritellyin rajoin. Soittajan pitää edelleen pystyä kertomaan osoite ja kunta, jonne apua halutaan. Tarvittaessa käytetään puhelimen sijainnin paikannusta.

– Olisi hyvä, jos kaikki lataisivat puhelimeensa 112 Suomi -sovelluksen. Se lähettää tietoa sijainnista koko puhelun ajan. Android-puhelimet aktivoivat automaattisesti sijaintitiedot hätänumeroon soitettaessa, Jukka Kangasvieri lisää.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Oulun hätäkeskus otti ensimmäisenä Erican käyttöön marraskuun lopulla. Alkuvaiheessa ilmeni hälytyskriteereissä liikaa herkkyyttä, kun lääkärihelikopterien turhiksi osoittautuneet hälytykset kasvoivat roimasti.

– Korkeariskisten tehtävien määrä kasvoi aluksi. Sosiaali- ja terveystoimiala on tehnyt tiettyjä säätöjä ohjeisiinsa ja korkeariskisten hälytysten määrä on lähtenyt laskuun, kertoo Oulun hätäkeskuksen johtajaJukka Alenius.

Aleniuksen mukaan järjestelmän muutos on ollut iso.

– Nyt kukin toimiala vastaa päivittämisestä itse, kun aiemmin muutokset tehtiin hätäkeskuksessa. Toimiala itse päättää, mitkä ovat hälytysvasteet mihinkin tehtävään. Hätäkeskuksessa työ tehdään toimialan ohjeisiin perustuen.

Myös päivystäjien työ muuttui.

– Hätäkeskuksen päivystäjät saivat uuden työkalun hätäpuhelujen käsittelyyn. Automaattinen työkalu tukee riskiarvion tekemistä, mutta päätöksen tekee viime kädessä ihminen. Kokonaisharkintaa tarvitaan, Jukka Alenius toteaa.

– Toimintamalleja on tarkistettu. Järjestelmää viilataan käyttökokemuksien myötä, sillä resurssit pyritään käyttämään järkevästi sille kuka eniten tarvitsee, hankepäällikköMika Lamu vahvistaa.

Kannuksesta kotoisin oleva Lamu kiertää hankepäällikkönä maata asiantuntijaporukassa, joka vie Erican käyttöön ottoja läpi eri hätäkeskuksissa.

– Kokonaisuutena järjestelmä on lähtenyt hyvin käyttöön. Isompia ongelmia ei ole ollut. Lähinnä hienosäätöä. Tavoitteenamme on, että kansalaiset saavat entistä parempaa palvelua, käyttäjät uutta tekniikkaa ja verkottuneen toimintamallin, Mika Lamu tiivistää.

Erica

Uusi hätäkeskustietojärjestelmä.

Erican myötä Suomeen syntyy yksi, yhtenäinen hätäkeskus, jolla on kuusi toimipistettä.

Yhteisessä järjestelmässä ovat poliisi, pelastustoimi, sosiaali- ja terveystoimi sekä Rajavartiolaitos.

Käyttöön otto alkoi Oulun hätäkeskuksesta marraskuun lopulla.

Seuraavana on vuorossa Vaasan hätäkeskus maaliskuun puolivälissä. Viimeiset liittyvät kesään mennessä.

Viranomaisketjun toiminnan tehostuessa avun saanti nopeutuu.

Viranomaisilla on entistä parempi tieto Suomen sisäisestä turvallisuudesta.

Erican tekeminen on kestänyt 10 vuotta. Hinta on noin 40 miljoonaa euroa. Käyttökustannus on 5,5 miljoonaa vuodessa.

Järjestelmää käyttää noin 250 päivystystyöasemaa, käyttäjiä on 10 000 – 15 000.

Erican tuottaja on Insta DefSec Oy.

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä