Viisi vinkkiä toimivaan markkinointistrategiaan

Kuva:

MAINOS - Mainostoimisto Creamedia -

Tämän päivän työelämän hektisessä arjessa suunnitelmien teko kaukaiseen tulevaisuuteen voi tuntua vaikealta tai joskus jopa turhalta. Mutta, turhaa se ei ole. 

 

Vanha sanonta “hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” puoltaa paikkaansa.

 

Tulevaisuuden suunnitelmia silmälläpitäen — markkinointistrategia on ehdottomasti tarpeellinen, helppo ja hyvä työkalu kaikenkokoisille yrityksille. Ennemminkin voisimme sanoa sen olevan välttämätön, olivat tavoitteet sitten pieniä tai suuria. Markkinointistrategia lisää suunnitelmallisuutta, struktuuria ja samalla helpotusta tekemiseen, niin yksin kuin tiimissä.

Markkinointistrategian tehtävänä on tehostaa yrityksen markkinointia ja viestintää, se antaa raamit suurille linjoille sekä kertoo sen, millaisia asioita pitäisi saada aikaan, jotta tavoitteisiin päästään. Markkinoinnin vuosikello, markkinointisuunnitelma tai mitä sanaa markkinoinnin suunnitelmasta halutaankaan käyttää, kertoo puolestaan sen mitä toimenpiteitä tehdään ja millä aikataululla niitä toteutetaan.

Kokosimme täällä meillämainostoimisto Creamediassa  muutaman kohdan, joista on varmasti hyötyä markkinointistrategiaa rakentaessa. Lue eteenpäin ja nappaa vinkit talteen!

 

HYVÄN MARKKINOINTISTRATEGIAN TULISI VASTATA AINAKIN SEURAAVIIN KYSYMYKSIIN

 

-Mikä on kohderyhmäni?

-Kuinka saan kohderyhmäni kiinnostumaan brändistäni?

-Mikä on ydinviestini, jota haluan kertoa?

-Mitkä trendit ovat nousussa ja mitä kanavia käytän?

-Mitkä ovat tavoitteeni?

Tämä on kenties yksi tärkeimmistä ja haastavimmista päätettävistä asioista. Älä mieti ainoastaan kenelle voisit myydä, vaan myös sitä kenelle haluaisit myydä. Millaisia ihanne asiakkaasi olisivat?

Kohderyhmä on tärkeää määrittää, jotta osaat tuottaa juuri heille lisäarvoa tuovaa, sekä inspiroivaa sisältöä. Kun yleisösi innostuu sisällöistäsi, on itse myynti jo paljon helpompaa ja todennäköisempää.

Markkinointistrategiaa luodessa on hyvä muistaa määritellä myös oma ydinviesti, mitä asiakkaille halutaan kertoa. Ydinviesti varmistaa markkinoinnin ja viestinnän yhtenäisyyden. Se myös erottaa sinut kilpailijoista, sekä ohjaa kaikkea tekemistä.

Enää et välttämättä nosta itseäsi ylös massasta vain postaamalla silloin tällöin sosiaaliseen mediaan. On tiedettävä mikä kanava ja postaustapa trendaa valitussa kohderyhmässä; onko se Facebook vai kenties TikTok? Entä trendaako Instagramissa paremmin kuvakaruselli vai reels? Trendit tulevat ja ne menevät, ne on hyvä huomioida, mutta pysytellä myös sen verran hereillä, jotta on valmis muuttamaan suuntaa. Trendit voivat liittyä myös ostokäyttäytymiseen tai oikeastaan mihin tahansa. Trendejä on myös mahdollista synnyttää. Entäpä kanavat? Toimiiko televisiomainonta, entä tavoitanko asiakkaani radiomainonnan avulle, menenkö messuilla vai ostanko printtimainontaa? Vaihtoehtoja löytyy.

On selvää, että markkinoinnin tavoitteena on aina lisätä myyntiä. Jos tavoitteet asetetaan kuitenkin väärään kohtaan ostoprosessia, menee koko budjetti täysin harakoille. On siis tunnistettava ne asiat, joissa voidaan parantaa, jotta markkinoinnin resurssit ja budjetti suunnataan oikein. Tässä on mietittävä kokonaisuutta, yksittäisten osien sijaan.

Näiden kysymysten jälkeen on viimeistään hyvä aloittaa suunnittelu. Hyvin laadittu markkinointistrategia on jo puoliksi tehty. Jotta saat luotua tuloksellisen markkinointisuunnitelman, et enää voi tyytyä vanhoihin tapoihin, samoihin joita olet käyttänyt jo vuosia. Markkinointistrategiaa on tarkasteltava jatkuvasti ja sitä tulee myös muuttaa, jos tarve vaatii. Mikäli markkinointistrategiasi on kestävä ja tuloksellinen, pysyy se ajan tasalla niin sosiaalisen median muutoksista, kuin uusimmista nousevista trendeistä.