Paikallisuutiset

Kivihiili-case suljettu – Kokkolan Satama ja satamaoperaattori Rauanheimo aikovat käsitellä asian nyt kasvokkain, eivät halua julkisuutta asialle

Kivihiiltä eli antrasiittia kasattiin Kokkolan satamaan kolme vuotta sitten maaliskuussa.
Kivihiiltä eli antrasiittia kasattiin Kokkolan satamaan kolme vuotta sitten maaliskuussa. Kuva: Markku Jokela

Kokkolan kaupunki, satamaoperaattori Rauanheimo ja Kokkolan Satamailmoittivat tänään, etteivät aio kommentoida paljon puhetta herättänyttä kivihiiliasiaa enää julkisuudessa. He ovat päättäneet hakea ratkaisua asiaan keskenään.

Osapuolten tavoitteena on löytää kaikkia tahoja tyydyttävä ratkaisu. He aikovat tiedottaa asiasta myöhemmin julkisesti.

Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Wittingkieltäytyi kommentoimasta asiaa jo viime viikolla, ja esitti avoimen kutsun Rauanheimon edustajille tulla keskustelemaan asiasta kasvotusten.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kivihiili on puhuttanut kokkolalaisia helmikuun alusta saakka, jolloin aluehallintovirasto pyysi lausuntoa kaupungilta Kokkolan Sataman ympäristölupahakemukseen.

Kokkolan kaupunginhallituksen puheenjohtajaReino Herlevi pitää itsestäänselvänä, että kivihiili-kiistan taustalla on Rauanheimon pelko omien liiketoimiensa tulevaisuudesta.

– Rauanheimon monopoli-asema on uhattuna Koukku Shippingin tullessa Kokkolan Satamaan.

Satama on hakenut lupaa varastoida jopa miljoona tonnia kivihiiltä vuodessa Kokkolan Satamassa. Syväsataman alueelle on jo aiemmin myönnetty ympäristölupa, joka sallii kivihiilen käsittelyä jossakin määrin nykyisen toiminnan puitteissa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Jos sataman muutoslupahakemus Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastossa hyväksytään, satamaan tulisi vuodessa 13 000 junanvaunua hiiltä. Se tarkoittaa 250 vaunua viikossa. Käytännössä siis junalastillista päivässä.

Tähän mennessä tapahtunutta6.2.2019

Kokkolan rakennus- ja ympäristölautakunta jättää pöydälle kivihiilikuljetuksia koskevan asian lisäselvityksiä varten.

7.2.2019

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kokkolan kaupungin ympäristösihteeriJuhani Hannila kertoo Keskipohjanmaalle, että kivihiilen pölyämistä voidaan vähentää tiivistämällä varasto huolellisesti ja pitämällä varastokasaa mahdollisimman alhaisena. Hannilan mukaan on silti todennäköistä, että kasa nousee väistämättä neljän metrin muuria korkeamalle.

Kokkolan vihreiden paikallisosaston puheenjohtajaJohanna Laakso ilmaisee huolensa kivihiilen vaikutuksesta juomaveteen.

– Jos kivihiiltä kuljetetaan avovaunuissa junalastillinen joka päivä satamaan, miten voidaan varmistua, ettei lastista leviä kivihiilipölyä ympäristöön ja sitä kautta pohjaveteen? Elintärkeä Patamäen vedenottamo on aika lähellä junarataa, Laakso sanoo.

14.2.

Rauanheimon toimitusjohtajaJoakim Laxåback kertoo Keskipohjanmaalle, että heidän pääasiakkaansa Venäjällä on ilmoittanut, että kivihiilen käsittely satamassa vaikuttaa negatiivisesti rautapelletin vientimääriin Kokkolan kautta. Tämän takia Rauanheimo ei ole tuomassa Kokkolaan kivihiiltä.

18.2.

Kokkolan Sataman toimitusjohtajaTorbjörn Witting vakuuttaa Keskipohjanmaan haastattelussa, ettei kivihiili aiheuta pölyhaittaa sen enempää kuljetuksessa kuin varastossakaan. Witting vakuuttaa myös, ettei kivihiilestä pääse ympäristöön tai pohjavesiin haitallisia aineita. Witting puhuu myös "merkittävästä työllistävästä vaikutuksesta".

28.2.

Kokkolan satamaan saapuu ensimmäinen koe-erä kivihiiltä. Witting vakuuttaa jälleen, ettei kivihiili pölyä.

4.3.

Kokkolan kaupunginhallitus päättää kokouksessaan puoltaa Kokkolan Sataman ympäristölupaa.

7.3.

Joakim Laxåback toistaa Keskipohjanmaan haastattelussa huolensa rautapelletin kohtalosta.

Kivihiiltä laivaavan Koukku Shippingin toimitusjohtajaPetteri Jukkola kertoo uuden toiminnan tarjoavan työtä satamaoperaattorilla 45 henkilölle. Jukkola painottaa, ettei kivihiiltä käytetä polttoaineeksi vaan terästeollisuuden raaka-aineeksi.

Liikenne- ja ympäristöasioista vastaavan Traficomin johtava asiantuntijaAnita Mäkinen kertoo Keskipohjanmaalle, että Itämeren suojelukomissio on enemmän huolissaan lannoitteiden kuin kivihiilen ympäristövaikutuksista satamissa.

11.3.

Kokkolan kaupunki, satamaoperaattori Rauanheimo ja Kokkolan Satama tiedottavat, etteivät halua enää käsitellä kivihiili-asiaa julkisesti.

He ovat päättäneet hakea ratkaisua asiaan keskenään.

Tiedotteen ovat allekirjoittaneet Wittingin lisäksi Rauanheimon toimitusjohtaja Joakim Laxåback, Kokkolan Sataman hallitus, Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Reino Herlevi sekä Kokkolan kaupunginjohtaja Stina Mattila.

Lue aiemmat jutut täältä:

Kivihiilestä on tulossa Kokkolan Sataman uusi aluevaltaus – jos luvat saadaan, Kokkolaan saapuu 35 vaunun kivihiilijuna Venäjältä keskimäärin joka päivä

Kokkolan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Herlevi haluaa selvyyden siitä, voiko hiili haitata rautapellettiä satamassa – Bolidenilla hiiltä ei pidetä ongelmana

Satamaoperaattori Rauanheimon Laxåback Keskipohjanmaalle: Kivihiili vaikuttaa negatiivisesti rautapelletin vientiin Kokkolan kautta

Kivihiilestä tuli kuuma peruna – Kokkolasta kaavaillaan maan merkittävintä kivihiilen kauttakulkupaikkaa

Ensimmäinen koe-erä kivihiiltä saapui Kokkolan satamaan

Päätuote eli miljoonia tonneja rautapellettiä jäämässä pois Kokkolan satamasta – Kivihiilipäätös voi Rauanheimon Laxåbackan mukaan tarkoittaa valtavaa lovea sataman liikevaihtoon

Kommentoi Ilmoita asiavirheestä